10 pasi de care sa tii cont pentru a crea o campanie virala

#ziuaizabelei, #jesuischarlie, #thedress, #100happydays (am fost tentata sa mentionez si #puiemonta dar ma abtin ūüôā ) sunt etichete¬†pe care probabil 90% din utilizatorii de Twitter/Facebook din Romania le cunosc bine sau cel putin au auzit de ele.

De ce au avut un asemenea impact tocmai acestea dintre miile de mesaje transmise zilnic „on the web”, care este formula¬†succesului si mai ales cum se poate obtine acest efect¬†in cazul unui brand sunt probabil intrebari ale caror raspunsuri vor face pe cineva foarte bogat.

maini-in-aer

Buzz marketing sau viral marketing face parte mai nou din lista de specialitati a oricarei agentii respectabile. Problema este ca toate promit insa niciuna nu poate garanta succesul.

Daca imi permiteti, situatia este asemenatoare cu reproducerea unei retete complicate in bucatarie Рoricat de multe sfaturi ai gasi online, oricat te-ai stradui doar uneori obtii gustul acela perfect. Si atunci te intrebi cum de-ai reusit de data aceasta in conditiile in care ingredientele utilizate au fost mereu aceleasi.

Analizand multiplele exemple disponibile de-a lungul timpului, am incercat sa realizez o lista a „ingredientelor” fara de care o campanie nu poate deveni virala:

  1. Campania trebuie sa reprezinte o cauza de interes general sau o idee care emotioneaza si care este agreata de orice persoana, indiferent de varsta, sex, mostenire culturala etc. Ideea trebuie sa transceanda dincolo de publicul tinta. Ultima campanie Dove, Choose beautiful, suprinde intr-un mod superlativ aceasta afirmatie.

     

  2. Centrul campaniei nu trebuie sa fie brandul ci mesajul. Ai grija insa ca toata lumea sa inteleaga usor faptul ca brandul este cel ce transmite si sustine ideea. Nimanui nu ii pasa de valorile companiei daca le reciti ca o pe o poezie (chit ca ai intonatie si sustinere instrumentala nu vei deveni un simbol national). In video-ul de mai sus, logo-ul Dove este inexistent: usile au fost personalizate cu 2 cuvinte simple, scrise cu alb pe fond albastru. Si cu toate aceastea toata lumea stie ca aceasta idee apartine brandului Dove.
  3. Prezinta campania ta liderilor de opinie inainte de a incepe promovarea propriu-zisa  si depune toate eforturile ca ei sa scrie despre idee (atentie, din nou, nu neaparat despre brand). Daca cei mai importanti 3-4 jurnalisti de profil se vor lasa cuceriti de campanie si o vor descrie pe larg, restul vor fi obligati sa o publice doar pentru a se alatura curentului.
  4. Investeste intr-un clip de efect – o echipa buna de filmare, un¬†regizor profesionist, actori alesi cu atentie¬†(daca ideea iti permite, foloseste oameni obisnuiti, consumatori reali). Va mai aduceti aminte campania Cosmote, „Fluturele”? Desi este un concept mai vechi ce a fost preluat intr-un mod evident, clipul iti atinge indubitabil sufletul.

     

  5. Fii usor de gasit. Nu ascunde clipul/vizualul pe cine stie ce site-uri obscure sau doar pe site-ul companiei. ¬†De cate ori ai incercat sa revezi¬†o campanie ce¬†ti-a placut insa ti-a fost aproape imposibil sa o gasesti? De exemplu, va mai aduceti aminte campania super premiata pentru ciocolata „Rom” ce devenea „americana”? Uite care sunt primele rezultate la o simpla cautare pe¬†Youtube. Bad, Bad, Bad – oare cine e Catalin Dobre? ūüôā¬†campanie Rom autentic
  6. Roaga-te ca Big Boss-ii din categoria Google & Facebook sa te considere simpatic. Nu ii supara si ofera-le mici atentii financiare (cu bon fiscal si factura, bineinteles) dar nu te limita la bani. Pentru ei, cei din liga superioara, continutul este cel mai important. Nu copia, dar daca o faci nu ascunde acest lucru, nu trisa si asculta sfaturile unor specialisti SEO si Social Media, ideal dintr-o agentie diferita de cea de creatie.
  7. Fii echilibrat in gestionarea bugetului si aloca bani atat pentru creatie cat si pentru implementare si promovare. O idee stralucitoare va ramane in umbra fara o promovare corecta iar o implementare defectuoasa¬†o va stinge definitiv. Daca iti lipseste insa¬†un strop de „geniu creativ” este mai bine sa te limitezi la promotii de genul „1+1 gratuit”, eventual prezententate de un pustiu adorabil, ce inca nu stie sa vorbeasca binecopil-la-cumparaturi
  8. Lauda-te, participa la festivaluri, conferinte, work-shop-uri. In limita in care respecti confidentialitatea datelor companiei prezinta rezultate concrete, palpabile ce vor ramane usor in mintea audientei.
  9. Provoaca-i pe ceilalti sa te copieze sau sa te ironizeze. O masura a succesului unei campanii este si numarul de spoof-uri aparute ulterior. Cum ar fi daca Dove s-ar supara pe tipii ce au realizat spotul acesta?

     

Cel mai imporant punct este sa iti setezi corect obiectivele. „Sa devina viral” este un obiectiv periculos, cu efect „El Dorado”, greu de atins si de masurat. „A devenit viral” este mai degraba confirmarea suprema a succesului campaniei, „The Holly Grail” al fiecarei agentii.

Andreea Palici

Indragostita de marketing, pasionata de analize si de atingerea obiectivelor, cu o personalitate expansiva si o veselie molipsitoare. In timpul liber, sotie si fiica iubitoare.

You may also like...

LasńÉ un rńÉspuns

Adresa ta de email nu va fi publicatńÉ. C√Ęmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folose»ôte Akismet pentru a reduce spamul. AflńÉ cum sunt procesate datele comentariilor tale.