Cum ar putea ZARA sau H&M sa castige clienti fideli

Cica mai toate femeile adora sa mearga la cumparaturi. Sau cel putin asa spun specialistii (cei din Marea Britanie, bineinteles). Ei bine…. eu fac parte din cealalta categorie, ce considera ca a alerga din magazin in magazin dupa o pereche de pantaloni este epuizant, chinuitor si neplacut. Si este numai vina magazinelor.

Conform tiparelor actuale imi vin perfect hainele din sectiunea adolescenti, varsta 12 ani. Desi ma simt bine in propria-mi piele, dupa primele 3 magazine vizitate, orice sesiune de cumparaturi devine o pierdere de timp. Nu imi gasesc nimic potrivit, ma plictisesc (sau ma enervez, dupa caz) si plec spre casa, bosumflata pentru ca:

  • intotdeauna rochita perfecta este cu 1-2 numere mai mare
  • in perioada reducerilor, mai toate hainele potrivite mie sunt practic inexistente la raft
  • fiecare marca are propriile tipare – unele haine XS par realizate pentru copii somalezi iar altele, aceeasi masura, imi sunt mari.

Si atunci stau sa ma gandesc de ce niciun mare retailer nu a incercat sa revolutioneze modul de organizare a magazinelor si sa imbunatateasca experienta consumatorilor?

fashionretail

Visul meu?

Sa intru intr-un magazin in care hainele nu sunt organizate in functie de colectii, materiale, culori, preturi etc ci sunt organizate in functie de marimi! Cat de tare ar fi ca toate hainele M sa se gaseasca in acelasi loc? Pun pariu ca profitabilitatea per metru patrat ar creste simtitor deoarece:

  • consumatorul ar gasi mai usor mult mai multe modele
  • proband mai multe tipuri de haine, sansa de a cumpara mai mult creste
  • timpul petrecut in magazin scade, dar va fi folosit mai eficient;
  • costurile cu personalul vor fi mai mici caci nu vom avea nevoie de sfatul atator consilieri de vanzari
  • sansa de fidelizare a clientilor creste considerabil
  • in sectiunea dedicata masurilor tale, vei gasi numai oameni asemanatori tie – astfel nimeni nu se va mai simti putin altfel cand aceeasi pereche de pantaloni este probata de o doamna cu dimensiuni de fotomodel sau un domn culturist

Iata asadar o idee simpla, usor de implementat ce sunt sigura ca va aduce vanzari mai mari decat o banala campanie de „1+1 gratuit”. Si culmea, nu costa nimic!

Primul ce va implementa aceasta idee pun pariu ca va avea parte si de muuuult „free PR” . Visul fiecarui om de marketing, corect?

Domnii de la ZARA, H&M, C&A, BERSHKA, STRADIVARIUS si alti retaileri cu pretentii, ma aude cineva?

foto credits: imcreator.com

Andreea Palici

Indragostita de marketing, pasionata de analize si de atingerea obiectivelor, cu o personalitate expansiva si o veselie molipsitoare. In timpul liber, sotie si fiica iubitoare.

You may also like...

3 Responses

  1. Secara spune:

    Buna Andreea,

    In ultima vreme studiez despre cum se misca – la noi si la altii – lucrurile in moda, in special pe zona de retail.

    Cum bine stii, tendinta e de a cauta si comanda pe un sistem electronic (internetul e cel mai la indemana) tocmai pentru ca permite afisarea stocurilor in timp real pe fiecare marime, etc. Rolul magazinelor de retail (cel putin al celor de moda) nu e doar de-a vinde (asta e cel mai important scop, fara doar si poate) insa au si interesul de a starni „vizitatorul” sa-si doreasca sa achizitioneze respectiva marca. Or, in situatia aranjamentului pe marimi, pentru a pastra nivelul de „aerare” dintre diversele game pe care le au, ar trebui sa-si mareasca considerabil spatiul de afisare (si implicit si costurile cu chiria) … altfel ar risca sa arate ca un magazin cu marfa nesortata si inghesuita, intocmai ca la un en-grossist.

    Treptat, cumparaturile se vor muta catre online, iar magazinele traditionale vor deveni mai mult „concept store”-uri – astfel incat cumparatorii sa aiba (intocmai ca la Apple Store, sau magazinele de lux) ceea ce se cheama „immersive experiences” cu respectivele brand-uri.

    Insa intre timp lumea ar putea experimenta usor usor cu aplicatii in care sa stie ce-i disponibil in magazinul respectiv, sau macar sa te lasa sa-ti rezervi comanda online, cu lucrurile potrivite tie. Si in cazul asta, alti bani, alta dstractie.

    • Buna, Bogdan.

      Multumesc frumos pentru comentariu, ai provocat o discutie foarte interesanta 🙂 La nivel teoretic, iti dau dreptate. Practic insa, cred ca lucrurile stau putin diferit pentru ca in industria de fashion mass market & prestige exista o problema reala a tiparelor. Nu prea exista un standard comun in industrie. Deseori, chiar si in cadrul aceluiasi magazin, vei gasi 2 modele cu aceeasi marime pe eticheta insa cu dimensiuni diferite. In cazul pantofilor de exemplu, exista un standard respectat de toti producatorii si atunci lucrurile sunt mai simple. Asadar, desi trendul este clar si il constiientizez, cred ca va mai trece ceva timp pana cand partea de fashion e-commerce va lua amploarea altor sectoare. Dar sa zicem ca ajungem si acolo caci primii pasi au fost facuti deja. Sunt client Stilago, Fashion Days, am incercat aplicatia Zara, am intrat pe h&m.ro, de curand transformat in shop online – pe bune daca am gasit optiunea de a afisa numai articolele cu anumite dimensiuni. De ce m-ar interesa (sau mai rau, nu realizezi ca ma frustreaza?!?) sa vad o suuuupppeeer bluzita ce mai exista doar in varianta XL? Si stii cum sunt femeile cand vad o super bluzita, nu? (sau super pantofi, sau super ce-o fi 😛 )
      Tind sa cred ca toti acesti mari retaileri poarta niste ochelari de cal si si-au setat niste indicatori gresiti (timpul petrecut pe site sau in magazin de exemplu – cu cat mai mare cu atat mai bine, nu? ei bine, nu intotdeauna mai mult e mai bine)
      In privinta spatiului pentru expunere sunt sigura ca un merchandiser bun poate face minuni si sa evite orice urma de dezordine regasita intr-un spatiu en gross.
      Referitor la concept store-uri sunt de acord insa nu pentru brandurile enumerate de mine – daca te duci intr-un magazin Givenchy , Chanel sau Hermes vei avea parte de „immersive experiences”. La Stradivarius mai rar 🙂
      Si da, sugestia unei aplicatii este fooooarte buna! Nu am mai vazut de mult inovatii in vederea imbunatatirii experientei de cumparare iar ceva nou va face diferenta intre lider si follower. Pana atunci, ma rog sa gasesc pe cineva care produce muulte haine XS caci tare imi e greu 🙂

      • Secara spune:

        Mersi Andreea pentru raspuns – foarte interesant si util. Dap, ai dreptate: cei care nu se incadreaza in anumite tipare (cei mai rotunjori, cei mai micuti) sunt clar defavorizati. Pentru cei ca tine, la ASOS exista o sectiune speciala denumita Petite (e pusa cam aiurea, pierduta in meniul cu tipurile de haine si accesorii), insa nu stiu cat de bine se misca pe partea de livrari si mai ales rezolvarea a retururilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.